دکتر ابراهیم طلائی مطالعۀ کتاب «اهداف تربیتی و برنامۀ درسی» اثر دکر واکر و یوناس سولتیس را پیشنهاد میدهد:
اگر فردی برای بار اول بخواهد درباره قلمرو برنامه درسی مطالعه کند یا از رشتههای دیگر هستند و میخواهند کلیتی از برنامه درسی به دست آورند، این کتاب توصیه میشود.
پایگاه خبری رب:
در این بخش از تارنمای پایگاه خبری رب، میکوشیم تا بگوییم استادان علوم تربیتی کشور چه پیشنهادی برای خواندن، نوشتن، دیدن یا شنیدن سخنی پرسود و پررمق برای شما دارند.
دکتر ابراهیم طلائی، عضو هیئتعلمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، در گفتوگو با پایگاه خبری رب، علاقهمندان را به مطالعۀ کتاب «اهداف تربیتی و برنامۀ درسی» فرا خواند:
سلام
معرفی کتاب اهداف تربیتی و برنامۀ درسی
نویسندگان: دکر واکر و یوناس سولتیس
تاریخ نشر: ۱۹۹۷ (چاپ سوم)
این کتاب که هماکنون به چاپ پنجم رسیده یکی از اصلیترین منابع برای آشنایی معلمان و دانشجویان با یکی از ارکان برنامه درسی یعنی «اهداف» است. در این کتاب نویسندگان به دنبال حساسسازی خواننده نسبت به «آنچه در مدرسه آموزش داده میشود» هستند و اینکه این محتوا و اهداف در پس این محتوا، از کجا آمده است و آیا این همانی است که باید باشد. کتاب مشتمل بر ۸ فصل است که نویسندگان در ۷ فصل به معرفی مبانی و مبادی هدفگذاری در برنامههای درسی اقدام میکنند و در فصل آخر، نمونههای عملی و کلاسی و سیاستگذاری متناظر با آن مباحث نظری را طرح و بحث مینمایند.
در این کتاب به موضوعات زیر پرداخته شده است:
مفهومشناسی، هویت و چیستی برنامۀ درسی، در دو بعد «برنامهای» و «روش تدریسی»؛
احساسات ضدونقیض معلمان نسبت به برنامۀ درسی و نسبت کارشان با برنامۀ درسی و با اصلاحات گاهوبیگاه برنامههای درسی؛
فرایند ساخت برنامۀ درسی (برنامهریزی درسی) و الگوهای متدوال و نوین آن.
نقدهای موجود بر این الگوها؛
حوزۀ پژوهشهای برنامه درسی و موضوعات و مسائلی که به آن پرداخته میشود.
خلاصه این که اگر فردی برای بار اول بخواهد درباره قلمرو برنامه درسی مطالعه کند یا از رشتههای دیگر هستند و میخواهند کلیتی از برنامه درسی به دست آورند، این کتاب حدود ۱۵۰صفحهای توصیه میشود. توضیحات شفاهی کاملتر درباره تک تک فصول این کتاب را در کانال ریکز (منابع خوب و خواندنی برنامه درسی) میتوانید بشنوید.
نظرات کاربران
دیدگاهی ثبت نشده است.
نظر دهید