احیای نظام تربیتمعلم، اجرای سند تحول آموزشوپرورش، نظارت کیفی بر مدارس، ارتقای ارزشهای اخلاقی، ایمانی، معرفتی و مهارتی معلمان و جلوگیری از اجرای سند 2030، احیای نقش معاونین و مربیان پرورشی ازجمله راهبردهای پیشگیری از این حوادث است.
حادثۀ تلخ عمل غیراخلاقی در یکی از مدارس منطقۀ دو تهران، دلهای اقشار عمومی جامعه، بالاخص دلسوزان تعلیم و تربیت را به درد آورد و روحها، قلبها و افکار را جریحهدار ساخت. این اتفاق در مقدسترین نهاد حوزۀ تعلیم و تربیت، یعنی «مدرسه»، روی داد و همه را متأثر نمود. کالبدشکافی ابعاد فاجعهآمیز این مهم برکلیۀ دستاندرکاران، سیاستگذاران، برنامهریزان و مجریان نظام فرهنگی، آموزشی و تربیتی، بهویژه آموزشوپرورش کشور، یک ضرورت است که با ریشهیابی عمیق و با برنامهریزی راهبردی از تکرار آن جلوگیری به عمل آید. در واکاوی این موضوع چند نکته قابلتأمل و توجه است:
در مدرسه، معلم و مربی، محور تعلیم و تربیت است لذا چنین شخصیتی با مسئولیت پیامبرگونه میبایست در یک فرایند صحیح انتخاب، گزینش و تربیت شود. شهیدان رجایی و باهنر هوشیارانه به این نکته مهم توجه داشتند و لذا مراکز ارزشمند «تربیتمعلم تحولیافته» را بنیان گذاشتند و اهمیت معلم و دانشگاه فرهنگیان توسط رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرارگرفته است. متأسفانه سالهای طولانی به دلیل عدم توجه به این موضوع راهبردی، شاهد تعطیلشدن این نهاد ارزشمند بودیم و برای تأمین معلم از فارغالتحصیلان دانشگاهها و نیروهای آزاد اقدام شد و این روند غیرقانونی همچنان ادامه دارد.
سند ۲۰۳۰ که از طریق استکبار جهانی به دولتها تحمیل میشود، هدفی جز ترویج فساد فکری، اخلاقی و سیاسی و تحقق اهداف سلطهجویانۀ آنان ندارد. اکثر دولتها و جوامع حتی غربی ازدستاوردهای فاجعهآمیز آن مطلع هستند و از پذیرش چنین سندی خودداری میکنند ولی متأسفانه شاهد بودیم که این سند از طرف دولتمردان ما موردپذیرش قرارگرفت و دستورالعمل اجرایی آن به مدارس ارسال شد و علیرغم هشدار شدید رهبر معظم انقلاب و تحلیل ابعاد فسادبرانگیز سند توسط نخبگان، برای مقابله با نفوذ آن شدت عمل به خرج داده نشد؛ درنتیجه امروز باید شاهد چنین اتفاق دلخراشی باشیم و اعتماد خانوادهها به نهاد مقدس «مدرسه» تضعیف شود.
اصرار اولیاء برای ثبتنام فرزندانشان در مدارسی که توجه خاص به مسائل تربیتی و اخلاقی دارند بهخصوص «مدارس اسلامی» نشاندهندۀ آن است که در ارتباط با سایر مدارس، دغدغههایی در جامعه وجود دارد. لذا ضروری است در ساختار نظام تشکیلاتی، برنامهای و محتوایی مدارس بهگونهای برنامهریزی وسیاستگذاری صورت گیرد که این دغدغهها برطرف گردد و فضای اخلاقی و تربیتی در عموم مدارس تقویت شود.
تربیت «نسل آیندهساز» از نظر اخلاقی، ایمانی، اعتقادی، فکری، عقلانی و اجتماعی فقط تحت «تعلیم و تربیت اسلامی» امکانپذیر است و تقلید از فرهنگ و نظام تعلیم و تربیت و اندیشۀ غرب موجب ویرانی شخصیت و هویت آیندهسازان خواهد شد و مصداق عینی آن این فاجعه جانسوز است که امروز مشاهده میکنیم. راهگشای تحقق تعلیم و تربیت اسلامی و تربیت نسل تراز جمهوری اسلامی، «سند تحول بنیادین آموزشوپرورش» و «سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب» است که میبایست هرچه سریعتر نقشۀ عملیاتی آن ترسیم و یک عزم ملی برای اجراییشدن آن فراهم گردد. امری که متأسفانه مورد غفلت قرارگرفته و بهگونهای که رهبر معظم انقلاب در دیدار فرهنگیان از عدماجراییشدن آن گلهمند شدند.
حاکمیت نظام ارزیابی و ارزشیابی کیفی بر مدارس یک ضرورت است. متأسفانه شاهدیم که در بازدیدها و ارزیابیها مدارس اهتمام لازم نسبت به مسائل کیفی، تربیتی و ارزشی صورت نمیپذیرد و اولویت سرفصلهای بازدیدها مواردی همچون: مسائل مالی، ساختار فیزیکی، مسائل آموزشی قرار دارد و موضوع تربیت اسلامی حلقۀ مفقودهای است که بیتوجهی به آن، چنین حوادث دلآزاری را به دنبال خواهد داشت.
کانون مدارس اسلامی معتقد است راهبرد جلوگیری از این قبیل حوادث دلخراش ، اهتمام همهجانبه بهگزینش صحیح و احیای نظام تربیتمعلم، اجراییشدن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)، تقویت، حمایت و توسعۀ مدارس الگو همچون مدارس اسلامی، نظارت کیفی بر مدارس، برگزاری دورههای مستمر ارتقای معنویت و ارزشهای اخلاقی، ایمانی، معرفتی و مهارتی معلمان و مربیان، جلوگیری از ورود فرهنگ غربگرا و فسادبرانگیز همچون سند ۲۰۳۰، اجرای طرح آسیبشناسی تربیتی و اجتماعی دانشآموزان، توجه به موضوع تربیت اسلامی، مشارکت کلیه نهادها و رسانهها در فرایند تعلیم و تربیت اسلامی، احیای نقش معاونین و مربیان پرورشی در سطح مدارس است.
نظرات کاربران
دیدگاهی ثبت نشده است.
نظر دهید